RUGACIUNEA
INIMII
Parintele
schimonah Agapie de la Valaam
Zice-se in Evanghelii: "Daca vrea cineva sa vina dupa
Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-Mi
urmeze Mie" (Matei 16:24). Cand ne rugam, mai intai trebuie sa renuntam la vointa noastra si la ideile
noastre, apoi sa ne luam crucea, care este munca trupului si a sufletului, de
neocolit intr-o astfel de cautare. Lasandu-ne cu totul in grija neadormita a Domnului, trebuie
sa induram, cu umilinta si cu smerenie, sudoarea si
munca, de dragul rasplatei celei adevarate
pe care Dumnezeu o va da celui ravnitor cand va veni timpul potrivit. Atunci, Dumnezeu, daruindu-ne mila Sa, va opri ratacirile
mintii noastre si o va aseza - laolalta
cu amintirea Sa - neclintit in inima. Cand aceasta asezare a mintii in inima a devenit ceva firesc si statornic,
s-a petrecut ceea ce Parintii numesc "unirea
mintii si inimii". In aceasta stare, mintea nu isi
mai doreste sa stea in afara inimii. Dimpotriva, daca imprejurari din
afara sau unele discutii lungi tin
mintea departe de atentia ei catre
inima, ea cunoaste o dorire de neimpotrivit
de a se intoarce in launtru,
o nevoie si o sete duhovniceasca: singura ei dorinta
este sa lucreze inca o data cu mai multa ravna spre zidirea casei ei launtrice.
Cand aceasta oranduiala launtrica s-a stabilit, totul din om trece din capul lui la
inima. Atunci un fel de lumina launtrica lumineaza tot ce este intr-insul,
si tot ce face, zice sau gandeste, este facut cu toata constienta si atentia. Este capabil sa deosebeasca
clar natura gandurilor, intentiilor
si dorintelor ce vin la el; de buna voie isi supune mintea, inima si voia catre
Hristos, indeplinind degraba
fiecare porunca a lui Dumnezeu si a Parintilor. De se
va indeparta de la ele in orice fel, isi va ispasi vina cu inima cazuta intru pocainta si parere de rau, inchinandu-se cu smerenie in fata lui Dumnezeu, plin de tristete adevarata, implorand si asteptand cu incredere ajutor de sus intru slabiciunea
sa. Si Dumnezeu, vazand aceasta smerenie, nu il va lipsi pe rugator de mila
Sa.
Rugaciunea mintii in inima vine repede la unii
oameni, in timp ce pentru altii procesul este indelungat. Astfel, din trei oameni pe care ii cunosc, la
unul a venit imediat ce i s-a spus despre ea; la altul a venit dupa vremea a sase luni; la un al treilea, dupa zece luni, in timp ce in cazul unui mare staret a venit numai dupa doi
ani. De ce se petrece asa, singur Dumnezeu stie.
Sa mai stii ca inainte ca
patimile sa fie curatite, rugaciunea
este de un fel, iar dupa ce inima a fost curatita de patimi, e de un alt fel. Primul fel ajuta la curatirea inimii de patimi, in timp ce al doilea este un
semn duhovnicesc al fericirii viitoare. Aceasta este ceea ce trebuie sa faci: cand poti simti
ca mintea chiar iti intra in inima, da putere deplina
unei asemenea rugaciuni, alungand
tot ce o impiedica; si atat
timp cat continua lucratoare in tine, nu face altceva.
Dar cand nu te simti asa de purtat, savarseste rugaciunea gurii, cu metanii, straduindu-te
in toate felurile posibile sa iti tii
atentia in inima, inaintea
fetei Domnului. Acest fel de rugaciune iti va ajuta si inima sa dobandeasca
caldura.
Privegheaza si fii treaz, mai ales in timpul rugaciunii mintii si inimii. Nimeni nu e mai placut lui Dumnezeu, decat cel ce
practica cu dreptate rugaciunea mintii si a inimii. Cand cele inconjuratoare fac rugaciunea dificila, sau cand nu
ai timp sa te rogi, in astfel de momente, cu orice te-ai ocupa, incearca sa pastrezi duhul rugaciunii in tine prin orice mijloace, aducandu-ti
aminte de Dumnezeu si straduindu-te in orice fel sa Il vezi in fata ta cu ochii mintii, cu frica si cu
dragoste. Simtind prezenta Sa in fata ta, abandoneaza-te atotputerniciei Sale, atot-vazatoare
si atot-stiitoare, intr-o supunere credincioasa, infatisandu-ti toate lucrarile in
fata Sa, astfel incat in fiecare lucrare, vorba sau cuget,
sa iti reamintesti de
Dumnezeu si de voia Sa cea sfanta. Acesta, pe scurt,
este duhul rugaciunii. Oricine are dragoste de rugaciune trebuie, fara cadere, sa aiba acest duh, si, pe
cat se poate, trebuie sa-si supuna intelegerea sa intelegerii lui
Dumnezeu, prin atentia neintrerupta
asupra inimii, ascultand cu smerenie si respect
poruncile lui Dumnezeu. In acelasi fel, trebuie sa isi supuna dorintele
sale voii lui Dumnezeu, si sa se predea pe deplin planurilor proniei lui
Dumnezeu.
In toate felurile cu putinta, trebuie sa ne impotrivim duhului voiei proprii
si imboldului de a ne scutura de toate constrangerile.
E un duh ce ne sopteste: Aceasta e peste puterea mea,
caci nu am timp, e inca
prea devreme pentru mine sa intreprind aceasta, ar
trebui sa mai astept, indatoririle
mele monahicesti ma impiedica - si o multime de alte
scuze de acelasi fel. Cel ce asculta de acest duh nu
va dobandi nicicand obisnuinta rugaciunii. Strans legat de acest duh este cel al indreptatirii
de sine: atunci cand am fost purtati
in savarsirea raului de catre duhul voirii dupa placul
nostru, si suntem preveniti de constiinta,
acest al doilea duh vine si lucreaza asupra noastra. Intr-un astfel de caz, duhul indreptatirii
de sine foloseste tot soiul de viclesuguri,
pentru a ne insela constiinta
si a ne infatisa greseala ca
fiind dreapta. Fie ca Dumnezeu sa te ocroteasca de
aceste duhuri rele.
Din „Arta rugaciunii – o antologie
ortodoxa”, de egumenul Hariton al Valaam-ului
Traducerea: Radu Hagiu