Femeia ca
un simbol al lui Hristos
de episcopul Nikolai
Velimirovici
Cele zece drahme:
Domnul in chipul unei femei
Puteti crede ca Mantuitorul Hristos s-a infatisat pe Sine in chipul unei femei, in doua din
parabolele Sale? Una este cea a femeii ce a luat trei masuri de faina si a facut aluat. Dar mai intai sa
vorbim despre cealalta, in care Domnul ne spune
despre femeia care a avut zece drahme si a pierdut una. Acestea sunt cele mai
tainice dintre toate parabolele Mantuitorului.
Deoarece parabola drahmei pierdute este scurta, o vom cita in intregime.
Sau
care femeie, avand zece drahme, daca pierde o drahma,
nu aprinde lumina si nu matura casa si nu cauta cu
grija pana ce o gaseste? Si gasind-o,
cheama prietenele si vecinele sale, spunandu-le: Bucurati-va cu mine,
caci am gasit drahma pe
care o pierdusem (Luca 15:8-9)
La prima
privire, aceasta parabola pare atat de simpla, sau
chiar naiva, incat nu il impresioneaza pe cititorul Evangheliei. De fapt, in aceasta
parabola simpla ni se dezvaluie taina universului.
Daca o
luam in mod literal, starneste nedumerirea. Femeia a
pierdut doar o drahma. Chiar si zece drahme nu reprezinta
o suma mare; de fapt, o femeie care are doar zece drahme trebuie sa fie foarte saraca. Sa presupunem, inainte de
toate, ca gasirea drahmei pierdute a insemnat un mare castig pentru
ea. Si totusi se prezinta
ca un paradox, caci cum se face ca, desi fiind atat de saraca, ea aprinde lampile,
matura casa si isi cheama
toate prietenele si vecinele pentru a-i impartasi
bucuria? Si totul pentru o singura drahma! O asemenea pierdere de timp –
aprinderea unei lumanari si punerea casei in ordine, inainte de toate! Mai apoi, daca isi
invita vecinele, este silita, potrivit obiceiului oriental, sa le ofere ceva de
mancat si de baut, o
cheltuiala deloc mica pentru o femeie saraca. Sa nu faca astfel ar insemna ignorarea
unui obicei neschimbator.
Alta observatie importanta este ca ea nu invita doar o singura
femeie careia i-ar putea oferi dulciuri, fapt ce nu
ar fi implicat cheltuieli mari. Ci a invitat multe prietene si vecine, si chiar
de le-ar fi intretinut modest, cheltuiala ar fi depasit cu mult valoarea drahmei pe care a gasit-o. De ce ar trebui ea sa caute drahma cu atata sarguinta si sa se bucure la
aflarea ei, doar pentru a o pierde in alt fel? Daca incercam
sa intelegem aceasta parabola in mod literal, nu se potriveste in cadrul vietii
cotidiene, ci lasa senzatia
a ceva exagerat si de neinteles. Deci sa incercam sa aflam sensul ei mistic sau ascuns. Cine este
femeia? Si de ce este o femeie si nu un barbat, cand un barbat este mai predispus
la a pierde bani, in cadrul obisnuit al vietii? A cui casa este cea pe care o curata si umple de
lumina? Cine sunt prietenele si vecinele ei? Daca umblam dupa
intelesul duhovnicesc al parabolei, in locul celui
literal, vom gasi raspunsurile
la aceste intrebari. Domnul spune: Cauta si vei gasi.
Femeia il reprezinta pe Insusi Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Cele zece drahme
sunt ale Lui. El este Cel care a pierdut una dintre ele si s-a apucat sa o
caute. Drahmele nu sunt monezi de aur sau argint. Potrivit teologilor ortodocsi, numarul zece inseamna deplinatatea. Cele noua
drahme nepierdute sunt cele noua cete ingeresti. Numarul ingerilor este dincolo de intelegerea
muritorilor, caci depaseste
puterea noastra de calcul. Drahma pierduta reprezinta omenirea in intregul
ei. Prin urmare Hristos Mantuitorul S-a coborat din cer pe pamant, la
casa Sa, si a aprins o lumanare, lumina cunoasterii Lui. A curatat casa –
adica a curatit lumea necuratiei diavolesti – si a gasit drahma pierduta, omenirea pierduta aflata in greseala. Apoi Si-a chemat prietenii si vecinii (dupa slavita Sa Inviere si Inaltare), si anume, nenumaratii heruvimi si serafimi, ingeri
si arhangheli, si le-a descoperit marea Sa bucurie. Bucurati-va cu Mine. Am gasit drahma pe care o
pierdusem! Aceasta inseamna: Am gasit oameni pentru a umple golul din Imparatia
Cerurilor, provocat de caderea ingerilor
cei mandri care au apostaziat
de la Dumnezeu. La sfarsitul vremilor, numarul acestor suflete gasite si
mantuite va trebui sa fie de bilioane, sau, in
limbajul Scripturii, va fi la fel de nenumarat precum
stelele de pe cer si precum nisipul de pe malul marii.
Domnul
nostru S-a infatisat ca o femeie, deoarece femeile
sunt mai grijulii decat barbatii
la ingrijirea averii, la pastrarea
casei in randuiala si la primirea oaspetilor.
Daca aceasta scurta parabola, care consta in numai doua fraze, este explicata
astfel, care inima nu se va cutremura? Caci cuprinde intreaga drama a lumii vazute si nevazute. Explica de ce Fiul lui Dumnezeu a venit pe pamant. Aduce o raza stralucitoare
de lumina asupra istoriei omenirii si asupra dramei existentei fiecarui individ. Ne pune fata in fata cu o decizie rapida,
deoarece viata noastra trece cu repeziciune – o hotarare daca dorim sa fim drahma pierduta gasita de Hristos sau nu. Hristos ne cauta.
Ne vom ascunde de El, sau ne vom lasa gasiti de catre El inainte ca moartea sa ne ascunda
de El, din lume si din viata?
Este o
problema vitala si sta in vrerea noastra sa Il acceptam sau sa Il respingem. Dupa moarte va inceta sa fie o
problema deschisa, si atunci nimeni nu va mai astepta
un raspuns de la noi.
Trei masuri de faina
Si iarasi Iisus a zis: Cu ce voi asemana
imparažia lui Dumnezeu? Asemenea este aluatului pe
care, luandu-l, femeia l-a ascuns in trei masuri de
faina, pana ce s-a dospit totul. (Luca 13:20-21).
Aceasta
e alta parabola tainica ale lui Hristos, pe care multi
o gasesc greu de inteles.
Tema actuala, luata din viata de zi cu zi, este simpla si clara. Din cele mai
vechi timpuri sotiile s-au ocupat cu brutaria; ele iau faina, o pun in vase, fac dospitura, framanta aluatul si il coc. Aceasta a fost indeletnicirea
zilnica a femeii casnice in Orient si in Apus, timp de mii de ani. Dar nu i-a
trecut nimanui prin minte sa ia aceasta indeletnicire simpla ca pe o infatisare
sau un simbol al Imparatiei lui Dumnezeu. Doar Domnul
Iisus Hristos, pentru Care nimic nu era prea simplu sau neimportant, a luat
acest indeletnicire gospodareasca
obisnuita si a folosit-o pentru a explica ceva
uluitor si extraordinar. Putea sa isi infatiseze Siesi pe propria mama
la lucru.
Voi pune
urmatoarele intrebari
cititorului Evangheliei. De ce Hristos a luat drept pilda femeia, in locul barbatului, de vreme ce barbatii
au fost brutari de-a lungul secolelor? Si de ce drojdia, de vreme ce azima (painea nedospita) era folosita in
mod obisnuit? Si de ce femeia a luat trei masuri, si
nu una sau doua sau patru? In sfarsit, ce legatura
sau asemanare se gaseste
intre stapanirea lui Dumnezeu si lucrul in bucatarie al unei gospodine?
Daca
acestor intrebari nu le poate fi dat un raspuns, cum putem intelege
parabola? Si inca a le raspune
fara o cheie duhovniceasca ar duce doar la alte dificultati. Toate parabolele trateaza
cu superficialul, dar intelesul lor adevarat zace in profunzime. Ele plac ochiului si par indeajuns de evidente, dar privesc duhul si duhovnicescul.
Aceasta
parabola are o dubla interpretare duhovniceasca. Prima are de a face cu cele
trei rase principale ale omenirii, a doua cu cele trei facultati
sau puteri fundamentale ale sufletului omenesc. Pe scurt, ceea ce este
remarcabil si neobisnuit in parabola aceasta este
procesul istoric si personal al mantuirii omului.
Dupa Potopul cel Mare, au rasarit din fii lui Noe – Sem, Ham si Iafet – trei
rase de oameni, semitii, hemitii
si iafetitii. Acestea sunt cele trei masuri de faina
in care Hristos pune drojdia Sa cereasca – Sfantul
Duh Care insemneaza ca El a venit ca Mesia si Mantuitor al tuturor noroadelor si neamurilor omenirii, fara exceptie. Precum, cu
drojdia, o femeie poate preschimba faina obisnuita in
paine, si Hristos, prin Duhul Sfant,
preschimba oamenii obisnuiti in copii ai lui
Dumnezeu, in vietuitori nemuritori ai Imparatiei Ceresti. Din aceasta pricina,
potrivit invataturii ortodoxe, sfintii
sunt numiti ingeri pamantesti sau oameni ceresti,
deoarece, fiind „dospiti” de Duhul Sfant, nu mai sunt faina obisnuita
sau azimi nedospite ce zac
pe pamant, ci sunt paine
dospita care s-a inaltat. Potrivit Bibliei, azima era
painea sclavilor, in timp ce painea
era pentru cei liberi, copiii lui Dumnezeu. Deci, din acest motiv Biserica
Ortodoxa foloseste paine
dospita la Sfanta Impartasanie.
Procesul dospirii a inceput in acea prima Duminica a
Treimii sau Rusaliile, cand Duhul Sfant
s-a pogorat din cer asupra apostolilor. Din acea zi,
acest proces a continuat pana in ziua de astazi si va
continua pana la sfarsitul vremii, cand totul va fi dospit. Aceasta este, deci, interpretarea
istorica a parabolei tainice despre brutareasa. Cea
de-a doua interpretare este psihologica si personala, si priveste
cele trei facultati sau puteri fundamentale ale
sufletului omenesc: intelectul, inima si vointa, sau,
cu alte cuvinte, puterea de a gandi, puterea de a simti si puterea de a actiona.
Acestea sunt cele trei masuri nevazute ale sufletului
omului launtric. Aceste trei puteri fie raman pe de-a-ntregul nedospite, precum painea robilor,
sau dospesc cu drojdia tinerii de minte a raului si a
fatarniciei. Prin urmare, Hristos le-a spus
ucenicilor sai sa se pazeasca
de aluatul fariseilor care este fatarnicia, deoarece
este plamada lumeasca si omeneasca, care vlaguieste toate puterile sufletului si il
lasa infirm si bolnav. Dar Hristos Mantuitorul a adus pe pamant un
aluat nou pentru a inalta puterile sufletului. Cei ce
primesc aceasta noua plamada cereasca prin Botezul in
numele Sfintei Treimi sunt numiti fii si fiice ai lui
Dumnezeu, mostenitorii Imparatiei
vesnice. Ei nu vor muri, caci
chiar atunci cand vor parasi
trupul, vor fi vii si vor trai vesnic. Aceast aluat ceresc ii umple cu lumina cugetarii,
cu caldura iubirii dumnezeiesti
si slava faptelor bune. Toate cele trei puteri ale sufletului sporesc impreuna in intelegere, si se inalta catre cer, catre desavarsire. Precum Domnul
a zis: Fiti, dar, voi desavarsiti,
precum Tatal vostru Cel ceresc desavarsit
este.
Femeia a
fost luata drept pilda de desavarsire si nu barbatul, si Hristos s-a comparat Insusi
cu o brutareasa, deoarece femeia ca sotie si mama pregateste painea pentru familie intr-o maniera iubitoare, pe cand brutarul coace painea spre a
o vinde pentru castig. Tot ceea ce Hristos a facut pentru omenire a fost facut
din dragoste curata, si prin urmare El se compara cu o brutareasa.
Aceasta e cea de-a doua interpretare, dar ambele interpretari
ale parabolei sunt corecte. Intelesul istoric si psihologic
al parabolei este precum un copac ramuros ce creste
dintr-o ghinda, pentru ca este cu adevarat maret in amploarea sa istorica si profund in adancimea sa psihologica.
(Aparut in Orthodox Life, 1951, numerele 5 si 6)
Traducerea
din limba engleza: Radu Hagiu