Puterea Rugaciunii
Din Predica Sfantului Ioan Gura de Aur la Duminica a Cincea a Marelui Post
Desigur, nimic nu este mai puternic
decat rugaciunea. Un imparat in haina de porfira nu e mai marit decat rugatorul
pe care il impodobeste vorbirea sa cu Dumnezeu. Precum un om, vorbind cu
imparatul in prezenta intregii ostiri [...] prin aceasta atrage asupra-si ochii
tuturor si capata insemnatate, asa se intampla si cu cel ce se roaga. Socoteste
numai ce inseamna cand un om, in prezenta tuturor Ingerilor, Arhanghelilor,
Serafimilor, Heruvimilor si a tuturor puterilor ceresti, cu toata bucuria si
siguranta, se apropie de imparatul imparatilor si cuteaza a vorbi catre Dansul?
Care cinste s-ar putea asemana cu aceasta? Dar nu numai cinste, ci si un mare
folos urmeaza pentru noi din rugaciune, chiar inainte de a fi primit lucrul
pentru care ne rugam.
Adica indata ce ridica cineva mainile sale la cer si cheama pe Dumnezeu, deodata
retrage inima sa de la toate lucrurile cele pamantesti si se stramuta cu duhul
in viata cea viitoare. El atunci gandeste numai la cele ceresti si in timpul
rugaciunii nu are nimic comun cu viata cea pamanteasca, daca inca se roaga bine.
Daca cumva se atata mania lui, ea usor se potoleste prin rugaciune; daca poftele
lui se aprind, focul lui lesne se stinge; de l-ar chinui insa si pizma, el lesne
o va alunga, intamplandu-se ceea ce zice prorocul despre rasaritul soarelui. Dar
ce zice el? "Pus-ai intuneric si s-a facut noapte, intru aceea vor trece
toate fiarele padurii. Puii leilor racnind ca sa apuce si sa ceara de la
Dumnezeu mancare lor. Rasarit-a soarele si s-au adunat si in culcusurile lor vor
zacea." (Ps.103, 20-22). Deci precum la ivirea razelor soarelui toate
fiarele padurii o iau la fuga si se ascund in culcusurile lor, tot asa, cand
rugaciunea, ca raza soarelui, iese din gura noastra si se lumineaza sufletul
nostru, fug toate patimile cele fara de minte si dobitocesti, ascunzandu-se in
cotloanele lor, insa numai daca ne rugam cu ravna si trezvie.
De ar veni atunci chiar satana, el va trebui sa se departeze. Adica, precum
stapanul cand vorbeste cu o sluga a sa, nu cuteaza o alta sluga a se apropia si
a-l stingheri, asa cu atat mai putin cuteaza duhurile cele rele a ne stingheri
cand vorbim cu Dumnezeu cu ravna cuviincioasa.
Rugaciunea este un liman pentru cei zbuciumati de furtuna, o ancora pentru cei
goniti de valuri, un toiag pentru cel ce se clatina, o comoara pentru cei saraci,
o siguranta pentru cei bogati, un ajutor impotriva bolilor si o ocrotire pentru
sanatate.
Rugaciunea face nepieritoare bunurile ce le avem si cu toata graba goneste
relele ce ne bantuie. De vine vreo ispita, ea usor se alunga, de se intampla
pierderea averii, sau altceva ce tulbura sufletul, rugaciunea vindeca si aceasta
curand. Rugaciunea este scapare impotriva tristetii, temelia veseliei, pricina
de bucurie statornica, maica adevaratei intelepciuni. Cine se poate ruga cu
toata puterea, fie el cel mai sarac om, el totusi va fi cel mai bogat dintre
toti; aceluia insa, caruia ii lipseste rugaciunea, de ar sedea chiar pe scaun
imparatesc, tot este cel mai sarac dintre toti. Ahab nu era oare imparat, nu
avea el oare aur si argint cu prisosinta? Dar fiindca era lipsit de rugaciune,
nu s-a dus el oare sa-l caute pe Ilie, pe un om care nu avea locuinta, nici alta
haina decat un simplu cojoc? Vezi ca Ilie era mai bogat decat Ahab? Ca pana ce
el a vorbit si a rugat ploaia de la Dumnezeu, imparatul cu toata oastea sa, se
aflau in mare nevoie. Aceasta este puterea rugaciunii! Rugaciunea este arma cea
mai tare, vistierie care niciodata nu se desarta, bogatie nesecata, liman fara
valuri, temelia pacii, radacina, izvorul, mama tuturor bunatatilor, mai
puternica decat o imparatie.
Adeseori domnitori impodobiti cu coroana au zacut doborati de friguri, chinuiti
de arsita cea arzatoare; doctorii, sotiile, slugile si generalii sedeau
imprejurul lor, dar nici mestesugul doctorilor, nici altceva asemenea, n-a putut
sa aduca vreo ameliorare bolnavului.
Atunci venea un om care si-a pus increderea sa in Dumnezeu, numai se atingea de
trupul celui bolnav savarsind o rugaciune curata si toata boala se indeparta.
Ceea ce nu putuse nici bogatia, nici multimea slujitorilor, nici mestesugul si
cercarea doctorilor, nici marirea puterii imparatesti, foarte adeseori a
savarsit rugaciunea unui singur sarac si nevoias.
Asa puterea rugaciunii a stins si puterea focului, precum la cei trei tineri in
cuptorul cel infocat; a domolit turbarea leilor, precum la Daniil, a pus capat
razboaielor, a curmat bataile, a alungat furtunile, a izgonit duhurile cele
rele, a deschis portile cerului, a spart catusele mortii, a alungat bolile, a
abatut paguba si nenorocirea, a intarit cetatile cele zguduite, a inlaturat si
ridicat pedepsele cele dumnezeiesti si panditurile cele omenesti.
Eu insa vorbesc de rugaciunea care nu zace numai pe buze, ci se ridica din
adancul inimii. Caci precum copacii cei inradacinati adanc nu se rastoarna si nu
se smulg nici de inmiitele navaliri ale vijeliei, tocmai pentru ca radacinile
cele infipte adanc in pamant sunt tari, asa si rugaciunea care se naste din
adancul sufletului se suie cu siguranta la inaltime, pentru ca radacina sa e
tare si nu poate fi rasturnata de nici o furtuna a gandurilor. De aceea zice si
prorocul: "Dintru adancuri am strigat catre tine Doamne." (Ps.129, 1)
Dar atat mai sus se inalta rugaciunea cand iese dintr-o inima stramtorata si
evlavioasa. Precum apa cand curge pe un camp ses si se poate lati pe o mai mare
intindere, nu se suie la inaltime, dar cand se strange si se apasa, tasneste la
inaltime mai iute ca sageata, tot asa si duhul omenesc, cand se indulceste de o
liberare mare, se imprastie oricum; dar cand se strange sau se apasa prin vreo
nenorocire, atunci transmite la inaltime o rugaciune curata si bine-sunatoare.
Si, ca sa stii ca rugaciunea care se savarseste in nevoie mai intai decat toata
ascultarea, asculta pe prorocul ce zice: "Catre Domnul, cand m-am necajit am
strigat si m-a auzit." (Ps. 119, 1)
Rugaciunea totodata usureaza sufletul cel necajit. Caci daca cel necajit capata
oarecare alinare cand el poate povesti altor oameni nenorocirea lui si a o
descrie, fiindca prin aceasta graire el departeaza oarecum patimile, apoi nu
oare cu atat mai vartos vei afla mare mangaiere si alinare, cand vei spune
Domnului, patimile sufletului tau?
Unui om adeseori ii este impovarator cel ce se jeluieste de suferintele sale si
voieste a plange pe sanul sau; se fereste de el si il impinge la sine; la
Dumnezeu nu e asa, El lasa pe oricine, ba inca il atrage; si cu cat mai
indelungat ii vei povesti suferintele tale, cu atat mai mult te iubeste si se
pleaca la rugaciunea ta. Aceasta ne-o spune insusi Hristos, cand zice: "Veniti
catre mine toti cei osteniti si insarcinati, si eu va voi odihni pe voi."(Mt.
11, 28)
Asadar El ne cheama la Sine, pentru aceea nu ne lasa neascultati; ne atrage la
Sine, nu ne respinge; si de am avea asupra-ne intunerice de pacate, cu atat mai
grabnic sa alergam spre Dansul; ca El a venit nu ca sa-i cheme pe cei drepti, ci
pe cei pacatosi (Matei 9, 13).
Numai noi insine sa ne predam Lui, numai noi sa alergam la Dansul si sa nu ne
mai lasam de El si ne vom incredinta cat de adevarat este graiul: ca nimica in
lume nu ne poate in adevar tulbura, cand noi nu rugam cu ravna si cu
sinceritate.
Intampla-se orice, totul se va departa usor prin rugaciune.
Si ce este de mirare ca rugaciunea poate departa necazurile omenesti, cand ea
asa de usor starpeste si dezradacineaza pacatul? Deci pentru ca noi sa petrecem
cu norocire viata aceasta de fata, totodata sa ne liberam de pacatele noastre si
sa putem oricand cu bucurie a ne infatisa la scaunul Judecatii lui Hristos, de-a
pururea sa ne gatim noua pentru acest scop locul cel mantuitor al rugaciunii
amestecandu-l cu lacrimi, cu ravna, cu indelunga rabdare. Atunci noi vom dobandi
o indestulare statornica si indulcirea de bunatatile cele ceresti, de care fie
ca noi toti sa ne impartasim, prin harul si iubirea de oameni a Domnului nostru
Iisus Hristos, caruia impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant, se cuvine lauda in
vecii vecilor. Amin.