Sfantul Marcu Eugenicul, Mitropolitul Efesului
Comemorat la 19 Ianuarie
Parintele nostru intre sfinti Marcu Eugenicul (1392-1444),
mitropolitul Efesului, s-a nascut Manuel, din Gheorghe si Maria, amandoi din
familii credincioase si binecunoscute ale Constantinopolelui, capitala
Imperiului Roman si a Patriarhiei Ecumenice a Bisericii Ortodoxe.
In acea vreme, partea rasariteana
a Imperiului fusese cucerita de turci, si imparatul Manuil intrase in negocieri
cu papa Martin al V-lea, nadajduin sa adune un sinod ecumenic pentru a obtine unirea
celor doua biserici, si astfel sa primeasca ajutor militar din partea monarhiilor
vest-europene. Aceste negocieri au fost intrerupte, insa, dupa ce imparatul a
suferit o criza. Dupa asediul nereusit asupra Constantinopolului din 1422, al sultanului otoman Murad
al II-lea, fiul si succesorul imparatului, Ioan VIII
Paleologul, a reluat negocierile cu noul papa, Eugenie al IV-lea, si a inceput
pregatirile pentru un sinod ecumenic. Patriarhii Alexandriei, Antiohiei si Ierusalimului
au refuzat participarea la sinod, dar au trimis, siliti, reprezentanti.
Patriarhul Alexandriei a ales ca unul din delegatii sai sa fie ieromonahul Marcu
Evgenikos, ale carui lucrari teologice i-au adus faima in intregul imperiu. Atat
Imparatul cat si patriarhul (Iosif al II-lea al Constantinopolului) au dorit ca Marcu
sa fie hirotonit episcop, pentru a ocupa pozitia de teolog-sef al delegatiei Ortodoxe,
la sinod. La 46 de ani, Marcu a fost ridicat in rangul de Mitropolit al Efesului, ce devenise vacant prin moartea mitropolitului Ioasaf. Vorbind de
sperantele sale pentru sinod, Sfantul Marcu spunea: "Mi-am pus nadejdea in
Dumnezeu si in sfintii comuni ai Bisericilor Apusului si Rasaritului. Intr-adevar,
credeam ca totul va merge bine cu noi si vom obtine ceva maret si vrednic de munca
si nadejdile noastre."
Pe 27 noiembrie 1437, 700 de episcopi, arhimandriti, monahi, preoti si laici au
intins panzele spre Italia. Aceasta delegatie ortodoxa il includea pe imparatul
Ioan, patriarhul Iosif si 22 de episcopi, printre care se afla Mitropolitul
Marcu al Efesului. Prima intrunire a sinodului s-a tinut in Miercurea Mare, 9
aprilie 1438, la catedrala Sfantului Gheorghe din Ferrara, Italia. Dupa 14 sedinte
in Ferrara, cea din urma avand loc pe 13 decembrie, papa Eugenie a mutat sinodul
in alta parte (din considerente financiare), la 12 ianuarie 1439. Sinodul
a reinceput in Florenta pe 26 februarie si s-a incheiat pe 5 iulie.
Nu a fost intaia data cand s-a incercat o astfel de reunire. Negocieri pentru
restabilirea comuniunii eclesiale intre Roma si Constantinopole au avut loc
de aproximativ 30 de ori de la Marea Schisma din 1054. Cea mai importanta dintre
aceste incercari anterioare a avut loc la Conciliul de la Lyon in 1274. A fost
motivata, la fel, in buna masura, de catre dorinta imparatului Mihail al VIII-lea
de a primi ajutor militar din partea papalitatii. Despre acel conciliu, episcopul
Kallistos (Ware) scrie: Dar unirea s-a dovedit nu mai mult decat o intelegere pe
hartie, de vreme ce a fost respinsa cu tarie de majoritatea covarsitoare a
clerului si mirenilor din Biserica Bizantina, cat si de Bulgari si de alte tari
ortodoxe. Reactia generala la conciliul de la Lyon a fost rezumata in cuvintele
atribuite sorei imparatului: 'Mai bine sa piara imperiul fratelui meu, decat
neprihanirea credintei Ortodoxe'.
La Ferrara-Florenta principalele probleme in disputa au fost: (1) purcederea
Duhului Sfant (adica adaugirea de catre biserica latina a clauzei filioque la
crezul niceean); (2) primatul papal; (3) purgatoriul; (4) folosirea painilor
nedospite (a azimilor) in Euharistie. (A mai fost un alt subiect important pe care
unii dintre delegati ar fi dorit sa il discute, deosebirea in teologia ortodoxa
dintre "esenta" divina si "energiile" divine, dar imparatul, dorind evitarea unor
alte piedici pentru unire, le-a interzis participantilor greci sa discute
problema.)
Filioque
Inca din zilele timpurii ale bisericii, candidatilor la botez in comunitatea crestina li se cerea sa marturiseasca credinta crestina sub forma unui scurt rezumat doctrinar, un "crez" (din latinescul credo, "[Eu] cred"). Primul Sinod Ecumenic (Niceea I, 325 d.Hr.) si al doilea Sinod Ecumenic (Constantinopol I, 381) au stabilit ceea ce a ajuns sa fie cunoscut drept Crezul Niceno-Constantinopolitan, sau mai simplu Crezul Niceean. Acest crez s-a bazat pe crezurile anterioare de botez ale bisericii, dar a fost dezvoltat pentru a lamuri invatatura Bisericii privitoare la dumnezeirea lui Hristos si spre a combate erezia ariana raspandita in biserica la acea vreme, ce sustinea ca Hristos a fost o fiinta creata, nu Dumnezeu vesnic. Crezul de la Niceea a fost acceptat universal, atat in rasarit cat si in apus, ca exprimarea cea mai importanta a invataturii crestine, "simbolul credintei". In 589, un sinod local din Toledo, Spania, a adaugat o cuvant la crez astfel incat sa zica: "Cred..in Duhul Sfant, Domnul de viata Datatorul, care din Tatal si din Fiul purcede" (filioque in latina). Acest adaos a fost facut aparent ca o aparare impotriva arianismului. Roma a respins initial schimbarea crezului stravechi. De fapt, in secolul al 9-lea, papa Leon al III-lea a pus ca crezul original, fara filioque, sa fie inscris pe placi de argint, in bazilica Sfantului Petru. Curand dupa anul 1000, insa, Biserica Romei a acceptat modificarea. Subiectul filioque a ocupat de departe cea mai intinsa parte a discutiilor sinodului. Urmatorul pasaj din "Vietile Stalpilor Ortodoxiei" descrie obiectia Ortodoxa la filioque:
Inr-adevar, aceasta a fost cea mai
dureroasa disputa dintre Ortodocsi si Latini. Grecii, condusi de Sfantul Marcu, au
insistat asupra faptului ca orice insertie in crez - filioque sau nu - era necanonica. Unii papi
dinaintea lui Eugenie nu au sanctionat aceasta adaugire si, in alte dati, alti
papi au sustinut-o. In orice caz, a devenit treptat o adaugire permanenta a
crezului in Apus, si papii ce au urmat au intarit aceasta invatatura eretica,
declarand ca Duhul Sfant purcede din ipostasurile Dumnezeului-Tatal si
Dumnezeului-Fiul, adica existenta Sa este din ambele ipostasuri. Intr-o
incercare de combatere a arianismului, Apusul a creat doua cauze in Dumnezeire.
Ortodoxia afirma ca Tatal este singura Sursa a Fiului si a Duhului - Unul
nascandu-se vesnic din El si Celalalt purcezand vesnic din el. Dumnezeu, astfel,
este Unul, deoarece Tatal este sursa Dumnezeirii, prin aceasta realizandu-se
unitatea. Adaugirea
filioque a fost treptata, desi Sinoadele Ecumenice al 3-lea si al 4-lea au
randuit o hotarare
stricta, ca in crez nici un cuvant sa nu se schimbe, adauge sau scoata - nici
macar o litera. Asupra celor ce ar indrazni sa faca modificari, s-au aruncat
afurisenii teribile.
Sfantul Marcu, impotriva puternicelor obiectii ale latinilor, a insistat ca, inainte
de orice altceva, sa fie citite cu glas tare
canoanele Bisericii privind chestiunile in discutie. A citit hotararile celui de-al treilea, patrulea,
cincilea, saselea si saptelea Sinod Ecumenic, precum si pasaje din diferiti
sfinti, incluzand mai multi papi, toate afirmand crezul original si interzicand
orice modificare a lui. Multi din monahii latini prezenti la sinod,
dupa ce au auzit hotararile si actele Sinoadelor Ecumenice, alaturi de
explicatia lui Marcu, au marturisit ca nu mai auzisera asa ceva pana atunci. Au
strigat ca grecii invata mai drept decat sfintii lor, si s-au minunat de Marcu
al Efesului. Totusi, Latinii au oferit mai multe argumente in apararea filioque:
ca filioque nu a fost un adaos la crez, ci doar o explicitare; ca Papa, ca si
cap suprem al bisericii, are autoritatea sa faca astfel de adaugiri explicative
in crez; si ca hotararile sinoadelor interzic numai modificarile neortodoxe in
crez. Un compromis s-a cautat in formula acceptata de greci, cea ca
Duhul Sfant purcede "de la Tatal prin Fiul". Oricum, o data ce grecii au
acceptat formula, latinii au insistat ca "prin Fiul" si "de la Fiul" inseamna
acelasi lucru; astfel, filioque ar trebuie acceptat asa cum este: "de la
Tatal si de la Fiul"!
Arhiepiscopul Marcu a insistat asupra distinctiei, spunand: "Daca acceptam ca
Duhul Sfant purcede si de la Fiul, abolim monarhia in Dumnezeire si acceptam
doua cauze ale Dumnezeirii".
Autoritatea papala
Este clar din Noul Testament si
alte scrieri crestine timpurii ale perioadei apostolice ca inca din primul secol
au existat trei nivele de hirotonie in biserica: diacon, preot si episcop.
Episcopul este capul unei comunitati crestine locale. El prezideaza asupra
slujirii euharistice a bisericii; este raspunzator, in cele din urma, pentru
propovaduirea si apararea invataturii celei adevarate. Precum un tata intr-o
familie, este
simbolul si pazitorul unitatii Bisericii si este responsabil cu pastrarea
disciplinei si randuielii dumnezeiesti in biserica care ii este incredintata spre
pastorire. Pe la inceputul secolului al patrulea, cinci orase in lumea crestina
au dobandit o pozitie deosebita din pricina importantei lor in Imperiul Roman.
Episcopii acestor orase au ajuns sa fie numiti "Patriarhi". Alti episcopi au
cautat deseori catre ei pentru conducere si autoritate morala in dispute
doctrinare sau disciplinare, privind biserica ca un intreg. Cel dintai intre cei
cinci Patriarhi era Episcopul Romei, Papa. Acesti Patriarhi nu reprezinta un
"al patrulea" nivel de hirotonie in biserica; patriarhii sunt tot episcopi.
Diferite interpretari ale rolului papalitatii in biserica au fost un focar major
de tensiuni intre Bisericile Rasaritene Ortodoxe si cea Romano-catolica, mai ales dupa marea schisma de la 1054. Declaratia pozitiei romane, prezentata la sinod,
zice: "Astfel definim ca sfantul Scaun Apostolic si Pontiful Roman tin primatul
asupra lumii; si ca Pontiful Roman insusi este succesorul fericitului Petru,
capetenia Apostolilor, si adevaratul vicar al lui Hristos. Papa este capul
intregii Biserici, si parintele si invatatorul tuturor crestinilor; si ca toata
puterea i-a fost data prin fericitul Petru de catre Domnul nostru Iisus Hristos
pentru a hrani, conduce si guverna Biserica catholica (soborniceasca)... Mai mult, reinnoim
ordinea celorlalti venerabili Patriarhi, care ne-a fost inmanata prin sfintele
canoane, si anume ca Patriarhul de Constantinopole va fi al doilea dupa sfantul
Pontif Roman. A treia, intr-adevar, este Alexandria; a patra, la fel, Antiohia, si al cincilea este Ierusalimul..." In contrast cu suprematia universala si jurisdictia
imediata pe care biserica Romei o subscrie papalitatii, Sfantul Marcu explica
punctul de vedere Ortodox in mod succint, scriind: "Pentru noi, Papa este
precum unul din
patriarhi - si numai daca este Ortodox" (adica adera la credinta Ortodoxa si nu
se departeaza de la ea).
Purgatoriul
Recent publicatul "Catehism al
Bisericii [Romano-]Catolice" defineste doctrina bisericii Romei asupra purgatoriului dupa
cum urmeaza: "Toti cei ce mor in harul si prietenia Domnului, dar inca
imperfect
purificati, sunt cu adevarat asigurati de eterna lor mantuire; dar, dupa moarte, ei sunt purificati, pentru a atinge sfintenia necesara intrarii in
fericirea raiului. Biserica da numele de Purgatoriu acestei purificari finale a
celui ales, care este cu totul diferita de pedeapsa celui condamnat. Biserica a
formulat doctrina ei de credinta asupra Purgatoriului mai ales la Conciliile de
la Florenta si Trent. Traditia Bisericii, referindu-se la anumite texte ale
scripturii, vorbeste de un foc curatitor... " Raspunsul ortodox la
invatatura
purgatoriului, expus la sinod de catre mitropolitii Visarion al Niceei si Marcu al
Efesului, este ca doctrina latina rezida intr-o distinctie intre un foc etern si
unul temporar, ce este respinsa de ortodoxie. "Visarion a continuat prin a
talcui ca exista
un singur foc vesnic. Pedeapsa vremelnica a sufletelor pacatoase consta in faptul
ca ei, pentru o vreme, pleaca intr-un loc intunecat si sumbru unde sunt
pedepsiti prin lipsirea de Lumina Dumnezeiasca. Insa pot fi izbaviti dintr-acest loc intunecos si sumbru prin rugaciunile Bisericii, Sfanta
Euharistie si fapte de milostenie, savarsite in numele lor - insa nu prin foc." Astfel, ambele biserici afirma
ca sufletul are parte de o purificare [curatire] continua dupa moarte, dar
ortodoxia respinge (sau, cel putin, refuza sa afirme) ca focul purgatoriului
este mijlocul unei astfel de curatiri.
Azimile
Au
existat obiceiuri liturghice diferite in Apusul Latin si Rasaritul grec. O diferenta notabila a fost folosirea
painii nedospite (azima) in euharistie, de catre biserica Latina, si folosirea painii dospite in bisericile
Rasaritene. Ware rezuma hotararea sinodului in aceasta chestiune: "Unirea de la Florenta s-a bazat pe principiul dualitatii: unanimitatea in probleme de
doctrina; respect pentru riturile legitime si traditiile particulare ale fiecarei
Biserici... astfel ca in ceea ce priveste azimile, nici o uniformizare nu a fost
ceruta: Grecilor li s-a ingaduit sa foloseasca painea dospita, in timp ce
Latinii continuau sa o utilizeze pe cea nedospita."
Apararea Ortodoxiei de catre Sfantul Marcu
Pe masura ce discutiile continuau, grija pentru
dobandirea unei intelegeri din punct de vedere teologic si a unei caderi de
acord a lasat loc
motivelor lumesti, de ambele parti: si din partea papei (ce dorea a-si supune bisericile rasaritene autoritatii sale eclesiastice) si
din cea a imparatului (ce isi dorea ajutor militar din
partea Apusului). Intr-un efort de a grabi discutiile si de a usura unirea, imparatul
Ioan i-a exclus pe doi din cei mai puternici aparatori ai ortodoxiei, Marcu al
Efesului si Antonie al Eracleei, consemnandu-l pe Marcu in odaia sa si punand
paznici la usa, pentru a-l impiedica sa plece. A fost conceputa o formula de unire, in care ortodocsii au acceptat pozitia bisericii Romei in fiecare punct
doctrinar aflat in disputa. Pana si patriarhul bizantin Iosif a avut o intalnire intre
patru ochi cu Sfantul Marcu, pentru a-l convinge sa semneze hotararea. Dar Marcu
a fost neclintit: "In problemele de credinta nu incape pogoramantul si
iconomia". Opt zile dupa ce i-a grabit pe ceilalti delegati ortodocsi sa semneze,
patriarhul Iosif a murit. Imparatul Ioan a luat conducerea bisericii in maini, o
actiune condamnata de Sfantul Marcu: "Nimeni sa nu ne stapaneasca in credinta
noastra: nici un imparat, nici un arhiereu, nici un sinod mincinos, nimeni, fara
numai Unul Dumnezeu, ce ne-a daruit-o prin El si prin ucenicii Sai". Dar papa si imparatul au inceput
sa ii ameninte pe delegatii ortodocsi pentru a
semna. Papa a anuntat ca isi va retrage sprijinul militar, daca ortodocsii nu
vor
semna. Delegatia ortodoxa a fost lasata fara hrana si bani, iar latinii au
amenintat sa isi retraga plata stipendiilor promise, pentru calatorie si
cheltuielile de trai. Delegatilor ortodocsi li s-a oferit mita in schimbul
semnaturilor. Unul din episcopii rusi care nu a semnat de prima data hotararea a
fost arestat si intemnitat timp de o saptamana, pana ce a primit sa
semneze. Cativa episcopi si mireni s-au temut pentru vietile lor si au parasit
orasul.
In cele din urma, Marcu al Efesului a ramas singurul episcop Ortodox din Florenta
care a refuzat sa semneze hotararea de unire. "Ortodoxia a fost mai pretioasa
pentru Marcu decat Statul; Ortodoxia era vesnica comoara, Biserica adevarata a
celor ce sunt mantuiti. Statul bizantin e al taranei; s-a nascut, a inflorit
si va pieri. Dar Ortodoxia este pururea si trebuie pastrata precum o lumina vesnica."
Cat despre ceilalti delegati, "desi in launtrul inimilor lor, multi nu au
vrut sa semneze, totusi si-au calcat constiinta ortodoxa de frica mortii,
pentru bani, pentru hrana sau pentru a-l multumi pe imparat." Pentru
a fi corecti, trebuie spus ca nu toti delegatii din partea Romana au fost de
acord cu asemenea masuri. Unul din teologii latini de frunte, dominicanul Ioan
de Montero, a insistat in mod repetat ca sa i se ingaduie lui Marcu al Efesului
sa se intoarca la discutii, dar Imparatul a refuzat.
La data de 5 iulie 1439, Unirea de la Florenta a fost ratificata. Dupa ce episcopii
greci au semnat hotararea, in timp ce papa Eugenie se pregatea sa iscaleasca, a intrebat daca Marcu
al Efesului a semnat si el. Cand i s-a spus ca nu, a exclamat: "Atunci nu am obtinut nimic!" Cu toate acestea, o slujba de
praznuire a unirii s-a tinut in
ziua urmatoare, si grecii s-au intors la Constantinopole. La 1 februarie 1440,
navele purtandu-i pe greci au trecut prin Cornul de Aur. Prin negutatorii
care au fost in Ferarra si Florenta, faima si rezultatele lui Marcu au sosit
inaintea sa in capitala. Dupa ce i s-a istorisit rezistenta sa eroica, norodul
astepta sa isi aplaude si sa isi incurajeze eroul. Cineva a descris comportarea
populara fata de Marcu, astfel: "Efeseanul privea multimea ce il proslavea
pentru ca nu semnase. Poporul il cinstea precum israelitii de demult pe Moise si
pe Aaron. Toti il laudau si ii ziceau 'sfant'". Chiar si cei ce erau
impotriva lui Marcu ziceau: "Nu a primit nici daruri, nici aur" de la papa.
Plini de infricosare, credinciosii i-au evitat pe episcopii care semnasera si chiar i-au
insultat. Nici clerul ramas in Constantinopole n-a dorit sa slujeasca impreuna cu unionistii. In acest timp, patriarhii rasaritului au anuntat ca nu
se considera legati de nimic din cele ce au iscalit reprezentantii lor. Marcu a fost numit
un nou Sfant
Atanasie si un nou Sfant Ioan Teologul. A fost socotit marturisitor si mucenic de
catre aproape intreg trupul bisericii grecesti. A fost intampinat cu respect si
entuziasm universal.
Sfantul Marcu, acum suferind de cancer in faza terminala, si-a petrecut ultimii
patru ani ramasi din viata propovaduind si scriind impotriva falsei uniri. In mai
1440, ziua de dinaintea instalarii noului patriarh pro-unionist Mitrofan al II-lea al Cizicului, Marcu si Antonie al Eracleei au parasit capitala. Marcu s-a intors la
turma sa din Efes, acum sub stapanire turca. A calatorit prin intreaga regiune,
vizitand bisericile si preotii din dioceza sa. La scurta vreme, din pricina sanatatii sale si a
neingaduirii de a sluji in Efes, s-a indreptat catre Muntele Athos, cautand singuratatea monahala. Pe drum, nava sa s-a oprit
pe insula Lymnos, ce se afla inca sub stapanire bizantina. Imparatul Ioan a ordonat sa fie
arestat, si a ramas sechestrat acolo vreme de 2 ani. In enciclica sa "Catre toti
crestinii ortodocsi din uscat si din insule" (1440-41), el a intarit pozitia
Ortodoxa impotriva inovatiilor apusene, referindu-se indeosebi la filioque,
la esenta si energiile
divine, la purgatoriu, la azimi si la papalitate. Dupa eliberare, era prea slabit pentru
a face fata ascetismului monahal de la Athos, astfel ca s-a intors in orasul
natal, Constantinopole, unde a adormit la 23 iunie 1444, in varsta de 52 de ani.
Episcopul Kallistos rezuma astfel cele petrecute dupa Sinodul de la Florenta:
Insa unirea de la Florenta, desi sarbatorita in intreaga Europa Apuseana - au fost trase clopotele
in toate bisericile de parohie ale Angliei - s-a dovedit a fi nu cu mult
mai reala in Rasarit decat predecesoarea sa de la Lyon. Ioan al VIII-lea si succesorul sau Constantin
al XI-lea, ultimul imparat al Bizantului si al optzecilea in succesiune de
la Constantin cel Mare, au ramas ambii fideli
unirii; dar au fost neputinciosi in a o impune si nici macar nu au indraznit sa
o anunte public pana in 1452. Multi din cei ce au semnat la Florenta si-au
revocat semnaturile atunci cand au ajuns acasa. Hotararile Sinodului nu au fost
acceptate mai mult de o fractiune de minut de catre clerul si poporul
Bizantului. Marele Duce Lucas Notaras, remarca, facandu-se ecou al cuvintelor
rostite de sora
Imparatului dupa Lyon: "Prefer sa vad in mijlocul orasului turbanul
musulman, decat mitra papala." Ioan si Constantin au sperat ca Unirea de la
Florenta le va asigura sprijinul militar din partea Apusului, dar ajutorul pe
care l-au primit a fost cu adevarat mic.
Pe 7 aprilie 1453 turcii au inceput asediul asupra Constantinopolelui, pe uscat si pe apa. Depasiti numeric cu peste 20 la 1, bizantinii s-au aparat genial, dar fara de nadejde, vreme de cateva saptamani lungi. In primele ore ale zilei de 29 mai, in marea Biserica a Sfintei Intelepciuni [Agia Sofia] s-a tinut ultima slujba crestina. A fost o liturghie comuna a Ortodocsilor si a Romano-catolicilor, caci in acest moment de criza suporterii si adversarii Unirii florentine si-au uitat deosebirile. Imparatul a iesit dupa ce a primit Impartasania, si a murit luptand pe ziduri. Mai tarziu in acea zi orasul a cazut in mainile turcilor, iar cea mai mareata biserica a crestinatatii a devenit o moschee [1].
Prima repudiere oficiala a Unirii Florentine a venit in aprilie 1443, cand cei trei patriarhi: Ioachim al Ierusalimului, Filoteu al Alexandriei si Dorotei al Antiohiei s-au intalnit la Ierusalim si au osandit Sinodul de la Florenta ca fiind unul "talharesc" si pe patriarhul Mitrofan al Constantinopolelui ca eretic. Totusi, Imparatul, Patriarhul Constantinopolelui, si inca cativa clerici din orasul capitala au ramas fideli unirii. Abia in 1472 patriarhul Simeon I al Constantinopolelui a respins la randul sau unirea.
In februarie 1734 Sfantul SInod al Bisericii Constantinopolelui, sub patriarhul Serafim I, l-a canonizat pe Marcu al Efesului ca sfant, stabilind ziua de 19 ianuarie ca data a praznuirii sale.
Noi toti, cei din Sfanta Biserica Rasariteana a lui Hristos, il recunoastem pe Sfantul Marcu Evgenikos al Efesului. Il cinstim si il primim pe acest sfant, purtator de Dumnezeu si drept ca un ravnitor cu evlavie arzatoare, cel ce a fost aparatorul tuturor sfintelor noastre dogme si al dreptei evlavii. Este urmas si asemenea sfintilor teologi, precum si acelora care au impodobit Biserica vremurilor de demult.
[1]. Se spune ca atunci cand turcii au patruns prin Kerkoporta in oras si incepusera sa bata la portile bisericii, pentru a nu lasa Trupul lui Hristos sa cada in mainile paganilor agareni, ortodocsii, cler si norod laolalta, printr-o minune dumnezeiasca, au intrat tinand in maini Sfantul Potir intr-un zid al altarului, si vor ramane acolo, in catacombe; pana ce orasul se va libera din stapanirea agareana (exista mai multe prorocii, legate de aceasta, care insa depasesc cadrul scrierii de fata) [n.tr.]