Sfaturi din Sfantul Munte
Parintele Efrem
Athonitul
DESPRE SPOVEDANIE SI SOCOTEALA DUHOVNICEASCA
SFATURI ALE PARINTILOR DESPRE RUGACIUNE
Fie ca un inger al Domnului, copilul meu, sa iti urmeze si sa iti arate calea
catre Dumnezeu si catre mantuire. Amin. Ma rog ca Domnul sa iti dea sanatatea
sufletului, caci este un mare dar al fiului, ce este daruit doar acelor suflete
ce s-au dedicat pe deplin inchinarii si dragostei fata de Dumnezeu.
Lumea atrage tinerii precum un magnet; lucrurile pamantesti au mare putere asupra
unui suflet nou luminat, ce tocmai a pornit sa isi gaseasca locul, sa isi
afle scopul in viata si datoria ce il cheama. "Prietenia lumii este dusmanie
fata de Dumnezeu. Cine va voi deci sa fie prieten cu lumea se face vrasmas lui
Dumnezeu" (Iacov 4:4). Dumnezeu a pus deoparte bucuriile pentru vesnicie, caci
atat El cat si sufletele noastre sunt pentru vesnicie. Nu exista comparatie
intre bucuriile lumii si bucuriile curate ale lui Dumnezeu.
Bucuriile lumii sunt obtinute cu jertfe si costuri, si dupa bucuria lor
vremelnica, sunt urmate de felurite consecinte, astfel ca li se zice in mod
gresit placeri. Bucuriile lui Dumnezeu, insa, nu au astfel de urmari,
deoarece bucuriile duhovnicesti aici jos pe pamant sunt cele dintai roade ale unei serii nesfarsite de
bucurii si incantari in Imparatia Cerurilor. Pe cand, in mod
contrar, cel ce a fost stricat de placerile lumii este silit sa se indrepte spre
osanda vesnica cu primul indrumator spre stricaciune, diavolul.
Vremea vietii noastre, copilul meu, ne-a fost data precum o suma de bani astfel incat
fiecare din noi sa se poata ocupa de mantuirea sa, si in functie de cum am
incheiat aceasta afacere, vom deveni fie bogati, fie saraci. Daca folosim
avantajul "banilor" vremii pentru a ne spori averea duhovniceasca,
atunci intr-adevar vom fi negustori intelepti, si vom auzi vocea binecuvantata:
"Bine, sluga buna si credincioasa, peste putine ai fost credincioasa, peste
multe te voi pune; intra intru bucuria Domnului tau" (Matei 25:23).
La capatul vietii noastre, o socoteala precisa va fi ceruta de la fiecare din
noi: cum si unde am cheltuit banii vremii, si vai noua daca i-am risipit in
cinematografe, in distractii, in desfrau, in vise desarte, in placeri trupesti.
Caci ce aparare va putea limba noastra amutita sa gaseasca, si cum vom putea noi
sa ne ridicam ochii si sa ne privim Hristosul, in timp ce El insira
binefacerile fara de numar pe care dragostea Sa nemarginita le-a revarsat asupra
noastra?
Acum cat avem timp, acum cat banii vremii inca nu s-au cheltuit cu totul si
inca ii
mai avem la dispozitie, sa cugetam cu atentie la lumea ratacitoare care cauta
sa ne fure. Sa o impingem deoparte ca pe un les de caine putrezit, si cu acei
bani sa mergem degraba sa cumparam lucruri de pret care, incercate cu focul,
vor deveni foarte luminoase - daruri de pret ale Dumnezeului cel Sfant, bune
spre
a fi folosite ca podoaba a sfantului Ierusalim Ceresc. Noi sa nu cumparam
pleava, care este lucrul de pedeapsa al intunecimii, caci vom cobori cu aceasta
in focul vesnic al osandei, unde multimea de oameni care n-au dat pret darurilor
lui Dumnezeu vor culege ceea ce au sadit! Saditi lucruri bune cu lacrimi, si
apoi veti veni sa culegeti roadele bucuriei vietii vesnice!
DESPRE SPOVEDANIE SI
SOCOTINTA DUHOVNICEASCA
Aceasta marturisire a ta mi-a facut mare bucurie in suflet, deoarece Dumnezeu si
ingerii, care o asteptau, s-au bucurat. Ai reusit sa rusinezi diavolul, care
mult se bucura cand cineva isi ascunde gandurile de duhovnicul sau.
Cand un sarpe isi paraseste culcusul, se grabeste sa se ascunda undeva fiindca se
asteapta sa fie lovit - la fel se intampla si cu un gand dracesc, care
este precum un sarpe veninos. Cand un astfel de gand paraseste gura unei persoane,
se risipeste si dispare, deoarece marturisirea este smerenie, si deoarece
Satan nu poate suporta nici macar mireasma smereniei, cum ar putea el sa ramana
dupa o marturisire smerita si sincera?
Copilul meu, iti doresc un inceput bun si o inaintare plina de ingrijire. Nu te rusina in
fata mea. Nu ma privi ca pe un om, ci ca pe un reprezentant al lui Dumnezeu.
Spune-mi tot, chiar daca gandesti rau despre mine, caci eu am experienta cu
influentele dracesti, si stiu cum diavolul il lupta pe om. Stiu ca fiii
duhovnicesti au inimi simple si ca daca ganduri rele vin la ei, este din pricina rautatii diavolului si
a eu-lui copilului duhovnicesc, caruie i se ingaduie sa cada
si sa aiba asemenea ganduri impotriva Parintelui sau, ca astfel copilul
duhovnicesc sa se poata smeri mai mult. Prin urmare, nu te teme. Ma voi bucura
intotdeauna cand imi vei vorbi liber si sincer, caci fara o marturisire dreapta,
nu exista sporire duhovniceasca.
Copilul meu, fii fara de grija. Am luat povara ta. Eu te rog
doar sa ai pace.
Vorbele tale pot fi numai pe hartie, dar eu simt puterea, intelesul si esenta a
ceea ce ai scris; patrund duhul cuvintelor tale. Iti zic sa fii cu pace de acum
inainte. Esti iertat cu fiecare marturisire pe care o faci. Satana a inteles
firea ta si te munceste, dar fara ca ceva grav sa se fi intamplat. Tot
ceea ce scrii (adica gandurile care te chinuie) este o amagire a celui rau ca
sa te faca sa deznadajduiesti, sa fii nelinistit, si tot astfel. Arunca tot ceea ce ti s-a
intamplat in adancimile marii. Urmeaza un drum nou in viata ta.
Daca continui sa gandesti la fel, stiu ca vei ajunge bataia de joc a dracilor.
Te implor, doar fa ascultare de mine. Dupa marturisirea ta, totul a fost iertat,
deci lasa cele trecute sa treaca. Nu zgandari o rana care te-a facut sa suferi
atat de mult. Nu te lasa inselat de gandul ca este vina ta. Daca nu l-ai fi dus la
doctori s.a.m.d., atunci asemenea ganduri te-ar fi luptat cu dreptate. Pe cand, asa
cum sunt acum lucrurile, ti-ai implinit datoria. Dumnezeu vrea sa il primesti pe
acesta, pentru un motiv pe care numai intelepciunea Sa nemarginita il cunoste,
in timp ce tu crezi ca l-ai ucis! Fii prevazator cu acest gand, caci altfel ar
putea pandi in inima ta. Este o cursa a diavolului ca sa iti faca rau, caci el stie
cum. Acest inselator priceput a inecat multimi nenumarate in adancimile iadului cu disperarea.
Cand se petrece ceva si diavolul vede ca cineva este suparat din aceasta
pricina, inselatoria lui este sa adune nenumarate ganduri asa-zis indreptatite care sa il
duca pe acel biet om spre o furtuna mare si sa il inece. (Asa cum zice
proverbul, vulpea iubeste incaierarea.) Si cand furtuna a trecut, el vede ca a fost
in pericol sa se inece doar intr-o cana cu apa.
Smereste-te, si de acum inainte marturiseste-te, caci marturisirea cuprinde cea
mai sfanta umilinta, fara de care nimeni nu se mantuieste. Diavolul se bucura
tare cand reuseste sa convinga pe cineva sa isi ascunda gandurile cele rele.
Aceasta deoarece isi atinge scopul sau premeditat, de distrugere a sufletului.
Ti-am scris despre constiinta, ca trebuie sa fim cu grija sa nu facem ceva ce va
fi condamnabil si ne va osandi. Tine-ti in minte ca Dumnezeu le vede pe toate si
ca nimic nu se ascunde de la ochii Sai. Deci cum as putea minti eu in fata lui
Dumnezeu? Nu stii ca minciunile sunt de la diavol, si lipsa de ingrijire devine
o practica, apoi un obicei, si apoi o patima, si nu stii tu ca cei ce mint nu
vor mosteni Imparatia Domnului? (Apocalipsa 21:8)
Teme-te de Dumnezeu. Dumnezeu nu este multumit cu jertfe materiale cand neglijam
sa ajungem in launtrul inimii. Dar este necesar sa le savarsim si pe acestea, fara sa le lasam pe celelalte nefacute. (Matei 23:23)
Cerceteaza-ti cugetul, caci nu stim cand va veni ceasul mortii. Si de nu ii vom
plati creditorului nostru (care este constiinta) tot ceea ce ii datoram, ne va
acuza cu glas tare, fara sa se tina deoparte. Atunci - vai! - gura noastra va fi
inchisa, neavand ce raspuns sa dea.
In fiecare noapte, adu-ti aminte de cum ti-ai petrecut ziua, si de dimineata
adu-ti aminte de cum ai trecut noaptea, ca sa stii cum stai cu socoteala
sufletului tau. Daca vezi vreo pierdere, incearca sa o redobandesti cu grija si
tarie. Daca vezi vreun castig, slaveste-L pe Domnul, ajutatorul tau nevazut.
Nu-ti lasa constiinta sa te apese pentru multa vreme, ci degraba da-i ceea ce iti
cere, ca nu cumva sa te dea judecatorului si sa fii aruncat in temnita (Matei
5:25). Vrea constiinta ta sa iti faci pravila de rugaciune si sa
redobandesti
rugaciunea? Da-i aceste lucruri, si iata, esti izbavit de la trimiterea in
fata judecatorului. Nu slabi vocea mantuitoare a constiintei tale ignorand-o,
deoarece mai tarziu vei regreta fara folos.
Cauta sa fi sincer in faptele tale, precum si in vorbele tale, si mai ales in
marturisire. Caci Dumnezeu cearca inima si rarunchii (Psalmi 7:9), si nimic nu
ramane ascuns privirii ochiului Sau neadormit.
Teme-te de Dumnezeu; Dumnezeu nu Se lasa batjocorit (Galateni 6:7); El nu este
pacalit. El pedepseste aspru cand nu vede sinceritate; asa ca ai grija. Cand
esti neascultator si faci un pacat ascuns, contracareaza-l dezvaluindu-l deschis
in marturisire. Nu iti lasa eul sa te copleseasca si sa te faca sa ascunzi
adevarul si sa ramai neindreptat si impatimit. Indreapta totul acum daca vrei sa
vezi zilele bune ale despatimirii si pacii.
SFATURI ALE PARINTILOR DESPRE RUGACIUNE
"Lucrarea lui Iisus Hristos nu este doar de o zi
sau doua, ci dureaza multa vreme, ani indelungati", observa dumnezeiescul Hrisostom
(Sf. Ioan Gura de Aur). "Caci de multa lupta si vreme este trebuinta ca sa fie
izgonit diavolul si pentru ca Hristos sa isi faca salas... Inchinati-va deci
rugaciunii, si asteptati pe Domnul Dumnezeul nostru, pana ce se va milostivi de
noi. Plangeti de dimineata pana seara si, de este cu putinta, intreaga noapte:
'Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma.' Si siliti-va nous-ul [cugetul] in
aceasta lucrare pana la moarte".
Toti Parintii nostri dau sfaturi asemanatoare, fiecare in felul sau si cu
propriile sale vorbe, in functie de experienta sa de lupta si izbanda asupra
vrajmasului - care este literal pus pe fuga si slabit cu totul de rugaciunea
neincetata a mintii.
"Fratilor, intotdeauna rasuflati Hristos", ne indeamna Sfantul Antonie cel Mare,
Invatatorul Pustiei.
"Intotdeauna sa iti aduci aminte de Dumnezeu, si mintea ta va deveni rai", spune
Sf. Nil cel Intelept.
Cu cat mai mult staruie cineva in rugaciune, cu atat mai mult inima i se
curateste, sufletul i se lumineaza, dispozitia sa devine mai buna, si imparatia
lui Dumnezeu isi raspandeste bucuria si prezenta inlauntrul omului, care este
chipul lui Dumnezeu si pentru care Dumnezeu-omul Iisus a acoperit toate
savarsirile raiului si iadului cu virtutile Sale, Patimile Sale si Invierea Sa.
Cel care isi vestejeste simtul prin asceza, care isi retine simtirile de la
toate bucuriile lumii, si care rezista cu tarie pana la capat impotriva
influentelor stapanitorului acestei lumi, va primi aici in aceasta viata o
pregustare a lucrurilor bune ale imparatiei raiului: linistirea gandurilor,
pacea inimii, revarsare dulce de lacrimi, incantarea sufletului, cunostiinta
tainelor, belsugul dragostei, theoria [vederea] lui Dumnezeu,
desavarsirea "pe cat este cu putinta pentru firea omeneasca". Acestea toate se obtin printr-o lupta sistematica,
continua, insistenta, incapatanata pentru rugaciunea mintii. Dar pentru ca
aceasta neintrerupta cugetare a mintii sa fie auzita de Dumnezeu, cel ce se
roaga trebuie sa implineasca si fagaduintele monahale (si crestine, in
general) ale vietii duhovnicesti, care ajuta in schimb rugaciunea.
Cat pentru un monah incepator, este ceruta ascultarea deplina fata de Staretul
sau, care este modelul vazut al vietii Mantuitorului Hristos. Cat pentru toti
crestinii, este necesar sa isi randuiasca vietile dupa sfatul parintilor lor
duhovnicesti si sa se supuna canoanelor celei Uneia, Sfinte, Ortodoxe Biserici,
astfel incat fiecare individ sa nu rataceasca pe drumul sau propriu de dorinte
si inchipuiri, asa dupa cum Sfintele Scripturi ne invata sa fim atenti.
Viziunea extrem de simpla si deplina a avvei Mios este citata in Pateric:
"Ascultarea in schimbul ascultarii: oricine Il asculta pe Dumnezeu, si Dumnezeu
il asculta pe dansul". Si avva Isaia explica aceasta si mai pe larg: "E cu
neputinta ca Domnul sa nu asculte pe cineva, daca acela I se supune; caci El nu
este departat de om, ci este vointa noastra cea care nu Il lasa sa ne auda
rugaciunea."
Daca te rogi si nu esti ascultat, asigura-te ca nu cumva esti neascultator. Daca
te rogi in noapte si nu esti grijuliu cu felul tau de a trai in timpul zilei, e
ca si cum ai zidi si ai darama in acelasi timp. Daca esti nepasator in lucrurile
marunte, cu siguranta vei ceda si vei cadea in lucrurile mari. Pazeste-te.
Dumnezeu nu trimite harul Sau neincetat intr-o inima care nu isi ridica un zid
impotriva dorintelor ei, sau intr-o minte ce nu arata vreun semn de retinere de
la o ratacire fara tinta. La inceput Dumnezeu ne da harul Sau pentru a ne ajuta,
a ne inalta, a indulci simtirile sufletului nostru, a ne atrage. Dar daca nu
lucram impreuna cu el, harul nu va avea vreun efect si se va retrage. Pofta vine
mancand, si rugaciunea rugandu-ne.
Esti la diakonema [ascultarea] ta, la munca ta? Adu-ti aminte ce isi spuneau
Sfintii parinti in vreme ce lucrau: "Trup, lucreaza ca sa poti fi hranit;
suflete, pazeste-te ca sa poti fi mantuit". Mintea ta rataceste? Spune
rugaciunea in soapta si nu vorbi fara scop, caci ii vei rani si pe altii,
impreuna cu tine, prin vorbire nefolositoare.
Avva Filimon zice, "Multi din Sfintii Parinti au putut vedea Ingerii
urmarindu-i, de aceasta s-au inconjurat ei cu tacere si nu vorbeau cu nimeni."
In loc sa iti irosesti timpul, spune-ti rugaciunea. Si cu cat acea neascultare
si indiferenta vine peste tine, cu atat mai mult trebuie sa te temi de
amenintarea, pe care Domnul a adresat-o slugii rele si lenese (Matei 25:26).
Daca lasi zilele si noptile sa treaca, intr-o nepasare crescanda, in curand vei
sfarsi extrem de nepasator. Va fi poate de lauda nepasarea ta, cand ceilalti vor
primi cununi pentru nevointele lor?
Fratilor, lucrati putin in rugaciune si trezvie, si veti vedea bucuria
inaltandu-se in inima voastra si luminand pe cerul mintii voastre: nu acea
bucurie ce dispare inainte de a o gusta, ci bucuria ce este dulce, ca si dulceata
ingerilor, si lumina fara apus a celeilalte lumi, pe care Hristos, Lumina Lumii,
Ce vine prin rugaciune, o va pogori asupra voastra inainte sa parasiti aceasta
lume. Nu aceasta s-a intamplat cu Parintii nostri, si nu ni s-ar putea intampla si
noua, daca lipsa de credinta si nepasarea noastra nu ar impiedica-o?
Staretul meu [Gheron Iosif Isihastul, n.t] mai obisnuia sa zica: "Nevoieste-te un pic ca sa il ai pe Dumnezeu ca
datornic, si in timp El iti va trimite cu mult mai mult decat ceea ce ai muncit
sau ai asteptat tu."
Dar nu uita vorbele Sf. Isaac Sirul: "Mai intai diavolul lupta impotriva
rugaciunii neincetate a inimii, si apoi convinge calugarul sa nesocoteasca si
ceasurile randuite de rugaciune si canonul sau de rugaciune, care se
face cu metanii si inchinaciuni."
Astfel ca nu asculta la soaptele nepasarii, si de vrei ca Dumnezeu sa acopere
greselile tale, acopera-le si tu pe ale fratelui tau si stai cu el in timpul
ispitelor si durerii sale.
Sa nu-i dai replici si sa nu ascunzi ganduri de parintele tau duhovnicesc,
caci vei lucra toata viata ta degeaba, si rugaciunea ta va ramane neroditoare.
Daca nu esti curatit prin marturisire cinstita, cum te vei apropia sa primesti
preacuratele si de viata-datatoarele Taine ale lui Hristos? Nu ai auzit ca ele
aduc viata celor ce se impartasesc vrednic, si moarte celor ce le primesc
nevrednic?
Nu spune: "Eu sunt doar ca ceilalti", caci aceasta este desertaciune, si
Judecatorul nu poate fi inselat.
Fiecare gand care aduce deznadejde si intristare prea multa e de la diavolul, si
trebuie sa il indepartezi imediat, caci va taia rugaciunea. Fiecare
gand ce aduce suparare stapanita in suflet, amestecata cu bucurie si lacrimi, e
de la Dumnezeu. Harul Domnului nu aduce niciodata pe cineva la deznadejde, ci il
indreapta spre pocainta.
Fii bland si nu te mania, caci mania
este rodul egoismului si al voii proprii, pe cand blandetea este roada unei
inimi smerite si al taierii voii de sine. Cand cineva se manie, mintea sa isi
pierde discernamantul, si, prin urmare, isi pierde echilibrul si este purtata in
a rosti vorbe necuvenite.
Chiar daca Sfintii Parinti au asemanat toate patimile cu betia, au asemanat cu
aceasta indeosebi mania, caci atunci cand cineva este beat, isi pierde
demnitatea si se face de ras in fata tuturor - la fel se petrece cand o persoana
irascibila isi iese din fire.
Domnul ne spune: "Invățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și
veți găsi odihnă sufletelor voastre" (Matei 11:29). Pentru a ne afla pacea
constiintei, trebuie sa inabusim si sa starpim fiara maniei, al carei ascunzis
este egoismul.
Cand cineva se intample sa te critice, fie cu dreptate, ori din lipsa de tact,
controleaza-te, stapaneste-ti tulburarea dinlauntru, inchide-ti gura, si incepe
sa rostesti rugaciunea launtrica, si dintr-o data vei vedea fiara ca se inabusa!
Dar fiecare izbanda are trebuinta de lupta. Daca vrei sa-ti supui si sa
starpesti patimile, invata sa iubesti smerenia si osandirea de sine. Doar asa
pot fi patimile slabite si nimicite.
Cand esti cuprins de manie, trebuie sa realizezi ca tu esti cel ce o hraneste,
doar spre a o afla, data viitoare, mai puternica. Dar, daca atunci cand se
ridica, o inabusi asa cum am spus mai sus, atunci vei constientiza ca o
infometezi, asa incat data viitoare cand se va ridica, va fi mai slaba, iar data
urmatoare si mai slaba, si, putin cate putin, te vei tamadui de mania ta.
Traducerea: Radu Hagiu